Komunikacja nie tylko werbalna - mapy

 

Scenariusz lekcji Polska Akcja Humanitarna


Podsumowanie tematu:

Nie ma idealnej mapy, ponieważ nie da się stworzyć odwzorowania, które wiernie odda jednocześnie kąty, powierzchnię i odległości na globie. Nie jest jednak przypadkiem, że mapy, do których przywykliśmy, wyolbrzymiają rozmiar Ameryki Północnej i Europy kosztem kontynentu afrykańskiego, tak samo jak nieprzypadkowo w centrum naszej mapy znajduje się właśnie Europa. W sposób subiektywny określono też, gdzie Ziemia ma górę i dół. Celem zajęć jest nie tylko refleksja nad odwzorowaniami kartograficznymi, ale też szersza zmiana perspektywy i nauka kwestionowania przyjętych symboli i znaczeń.


Pytanie na początek zajęć:

Wyświetl poniższą mapę na rzutniku i spytaj OU co sądzą o takim odwzorowaniu i czy jest ono ich zdaniem prawidłowe? Mapa w PDF:

www.bit.ly/35Q233c

Materiał wizualny:

Po wstępnej dyskusji wyświetl film „Dlaczego wszystkie mapy się mylą?”

www.youtube.com/watch?v=kIID5FDi2JQ  czas trwania 6 min., włącz polskie napisy

Kartę dyskusji, która pomoże przeprowadzić dyskusję wokół filmu znajdziesz tutaj: www.bit.ly/3iTZ2T2


Dodatkowe materiały:

 Audycja radiowa: „Wszystkie tajemnice map i globusa” czas trwania: 01'31 min

www.polskieradio.pl/10/3946/Artykul/1310861,Wszystkie-tajemnice-map-i-globusa

 Zobacz prawdziwe rozmiary krajów. Wpisz angielską nazwę kraju, który chcesz porównywać (np. Poland) i podróżuj z nim po globie, przyrównując realne wielkości powierzchni: www.bit.ly/sizeof

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Napoleon Bonaparte

Powstania narodowo-wyzwoleńcze

Powstania XIX w. zadanie